GNP Guia Naghi & Partners The Legal 500 – The Clients Guide to Law Firms
23270
post-template-default,single,single-post,postid-23270,single-format-standard,theme-stockholm,qode-social-login-1.1.3,qode-restaurant-1.1.1,stockholm-core-1.1,woocommerce-no-js,select-theme-ver-5.1.8,ajax_fade,page_not_loaded,side_area_over_content,wpb-js-composer js-comp-ver-6.0.5,vc_responsive

Bianca Cernitoiu – Consumatori și comercianți în era online. Care sunt noutățile legislative?

Ultimii ani au fost marcați de apariția unor numeroase acte normative la nivel național care reglementează regulile aplicabile comercializării de bunuri, prestării de servicii sau oferirii de acces la conținut digital în mediul online. Ca regulă, aceste noutăți legislative au apărut ca urmare a transpunerii unor directive europene în ordinea de drept internă. La nivel european însă procesul de modernizare a cadrului de reglementare pentru mediul digital continuă. În acest context, merită menționat că în acest an au intrat în vigoare Actul legislativ privind piețele digitale (Regulamentul Digital Markets Act) și Actul legislativ privind serviciile digitale (Regulamentul Digital Services Act), care au adus modificări semnificative comerțului electronic, reglementat până la această dată printr-un act în vigoare de la începutul anilor 2000 și care nu mai satisfăcea cerințele mediului digital actual (și anume, Directiva privind comerțului electronic din anul 2000).

Interesul autorităților europene pentru acest domeniu este unul sporit, manifestându-se prin propuneri legislative și consultări periodice cu mediul privat sau consumatorii. Cu titlu de exemplu, la sfârșitul lunii trecute (noiembrie, 2022), Comisia Europeană a lansat chiar o consultare publică privind verificarea adecvării legislației UE în materie de protecția consumatorilor în ceea ce privește echitatea în mediul digital.

Facem, în cele ce urmează, o trecere în revistă a noutăților de reglementare în mediul online. Care sunt elementele la ce trebuie să fie atenți comercianții și consumatorii atunci când tranzacționează prin mijloace de comunicare la distanță.

Mai mare transparență cu privire la identitatea comerciantului

Pentru a-i permite consumatorului să ia rapid legătura cu operatorul economic şi să comunice cu acesta în mod eficient, o serie de informații privind identificarea comerciantului trebuie afișate în website/platformă, după cum urmează: sediul profesionistului, precum şi numărul său de telefon şi adresa sa de e-mail şi, dacă este cazul, adresa poştală şi identitatea comerciantului în numele căruia acţionează. Pe de altă parte, în cazul în care comerciantul oferă alte mijloace de comunicare online care să garanteze conservarea, pe un suport durabil, a oricărei corespondenţe scrise dintre consumator și comerciant, informațiile care trebuie afișate trebuie să includă şi detalii referitoare la aceste alte mijloace.

În contextul dezvoltării tot mai mari a comerțului prin piețe online (i.e., platforme de tip marketplace), inclusiv platforme de tip consumer-to-consumer, consumatorii trebuie să fie înștiințați dacă partea care oferă bunurile, serviciile sau conţinutul digital este sau nu la rândul său un profesionist. Totodată, acolo unde este cazul, consumatorii trebuie înștiințați cu privire la modul în care obligaţiile legate de contract sunt partajate de partea care vinde efectiv bunurile, serviciile sau conţinutul digital şi furnizorul de piaţă online/marketplace.

Noi reguli privind accesul la recenzii

În baza noilor reglementări, comercianții trebuie să ofere acces la toate recenziile privind produsele/serviciile, indiferent de caracterul negativ al acestora. Mai mult, ei trebuie să indice dacă şi cum garantează faptul că recenziile publicate provin de la consumatorii care au utilizat sau au achiziţionat efectiv produsul. În atare context, afirmarea faptului că recenziile privind un produs provin de la consumatori care au utilizat sau au achiziţionat efectiv produsul, fără a lua măsuri rezonabile şi proporţionale pentru a verifica dacă aceste recenzii provin de la consumatorii respectivi, se va sancționa ca o practică comercială înșelătoare a comerciantului. Totodată, în aceeași manieră se sancționează și prezentarea sau însărcinarea unei alte persoane cu prezentarea de recenzii sau recomandări false ca venind din partea unor consumatori.

Transparență cu privire la prețurile personalizate

Evoluția tehnologică permite stabilirea unor prețuri personalizate, bazate pe urmărirea online și stabilirea profilului comportamentului consumatorului. Astfel de practici pot consta, de exemplu, în creșterea prețului unui produs afișat consumatorului ca urmare a unor achiziții similare anterioare ori ca urmare a unor vizionări repetate ale produsului. Merită menționat că o astfel de practică trebuie să respecte cerințele stabilite de legislație, atât din perspectiva protecției datelor (referitor la profilare și proces decizional automatizat), cât și din perspectiva protecției consumatorului. În acest articol vom trata exclusiv implicații din perspectiva protecției consumatorilor, unde noul cadru legislativ impune obligația informării consumatorilor în legătură cu afișarea unui preț personalizat pe baza unui proces decizional automatizat, anterior încheierii oricărui contract. O astfel de informare trebuie să fie realizată în mod efectiv, prin pagina de produs.

Transparență cu privire la parametrii în funcție de care se efectuează ierarhizarea produselor

Noi obligații apar și în sarcina piețelor online. Furnizorii de piață online au obligația ca într-o secţiune specifică, direct şi uşor accesibilă de pe pagina unde sunt prezentate ofertele, să informeze consumatorii cu privire la principalii parametri de stabilire a ierarhiei ofertelor prezentate ca urmare a căutării efectuate.

Mai mult, se va sancționa ca practică comercială incorectă orice furnizare de rezultate ca răspuns la o căutare efectuată online de către un consumator, dacă nu se menţionează în mod clar existenţa oricărei publicităţi plătite sau a oricărei plăţi specifice pentru asigurarea unei încadrări pe o poziţie mai bună în ierarhie a produselor în cadrul rezultatelor căutării.

Garanția serviciului/conținutului digital

În noua era digitală, serviciile digitale și conținutul digital se bucură de o garanție legală de conformitate similară cu cea care însoțește produsele. În concret, conţinutul sau serviciul digital trebuie să fie furnizat conform contractului, pe întreaga durată pe care operatorul economic s-a angajat la furnizare continuă. De exemplu, în cazul creării unui cont pe o platformă de streaming muzică pe o perioadă de 1 an, pe toată această perioadă operatorul economic răspunde față de consumator pentru orice neconformitate intervenită. Neconformitățile pot fi diferite, de la caz la caz, ținând cont de specificul serviciului sau a conținutului digital furnizat. Cu titlu de exemplu, în cazul platformei de muzică, neconformitatea ar putea viza numărul de fișiere de muzică care pot fi accesate (mult mai redus față de cel care se afla în mesajele publicitare sau oferta sau termenii și condițiile comerciantului, etc.) sau calitatea sunetului. Un alt exemplu l-ar putea reprezenta accesarea unui serviciu de software antivirus pe o perioadă de 2 ani, cu prelungire automată. Pe toată această perioadă pe care software-ul antivirus este furnizat, acesta trebuie să fie conform cu cele din oferta sau publicitatea realizată de furnizor, precum și termenii și condițiile acceptate de consumator la contractare (sau modificările acceptate ulterior).

În caz de neconformitate, consumatorul are dreptul la aducerea în conformitate a conţinutului digital sau a serviciului digital, ori la obținerea unei reduceri proporţionale a preţului sau chiar la încetarea contractului, de la caz la caz.

O astfel de obligație de garantare din partea furnizorului izvorăște din lege, fiind ca regulă imperativă, și poate fi completată de o garanție comercială, în cazul în care operatorul economic dorește să acorde o protecție mai sporită sau condiții mai favorabile de garanție consumatorului.

Aici puteți citi articolul de presă.

No Comments

Post a Comment