GNP Guia Naghi & Partners The Legal 500 – The Clients Guide to Law Firms
23844
post-template-default,single,single-post,postid-23844,single-format-standard,theme-stockholm,qode-social-login-1.1.3,qode-restaurant-1.1.1,stockholm-core-1.1,woocommerce-no-js,select-theme-ver-5.1.8,ajax_fade,page_not_loaded,side_area_over_content,wpb-js-composer js-comp-ver-6.0.5,vc_responsive

Alexandra Moisac – Regulamentul GPSR – Controlul produselor non-UE și noi obligații pentru furnizorii de piețe online

În contextul apropierii datei de la care Regulamentul 2023/988 privind siguranța generală a produselor („Regulamentul GPSR”) devine aplicabil, autoritățile naționale au adoptat măsuri pentru crearea cadrului legislativ de aplicare a acestuia, iar operatorii economici vizați de noile reguli sunt nevoiți să își adapteze în cel mai scurt timp procesele interne pentru respectarea obligațiilor impuse.

Regulamentul GPSR urmează să se aplice din data de 13 decembrie 2024, context în care ANPC a publicat în dezbatere publică, în iulie 2024, proiectul de lege privind stabilirea unor măsuri pentru aplicarea Regulamentului GPSR („Proiectul de lege”). Proiectul de lege stabilește aspecte generale precum regimul sancționator, desemnarea ANPC ca autoritate competentă să constate contravențiile și să aplice sancțiuni, aspecte privind măsurile reparatorii aflate la dispoziția consumatorilor, prevederile de substanță fiind reglementate de Regulamentul GPSR și aplicabile ca atare și în mod direct operatorilor economici de pe teritoriul României.

  • Contextul adoptării Regulamentului GPSR

Având în vedere fluxul de produse non-UE care tranzitează într-un volum din ce în ce mai mare teritoriul Europei și necesitatea stabilirii unui cadru legislativ care să permită controlul siguranței acestor produse, dar și a produselor care nu beneficiază de legislație specială de armonizare, a fost adoptat Regulamentul GPSR.

Legislația europeană în materie de siguranță a produselor prezintă o puternică segmentare, obligațiile diferiților actori din lanțul de distribuție fiind reluate în contextul unor acte normative de armonizare, adoptate la nivel sectorial (e.g. Directiva privind siguranța jucăriilor, Regulamentul privind produsele cosmetice, Directiva privind echipamentele de joasă tensiune [1]), însă o parte dintre produsele introduse pe piața Uniunii Europene („UE”) nu beneficiază de legislație specială de armonizare, fiind rămase în afara unui cadru concret și stabil de reglementare.

  • Obiectul Regulamentului GPSR – „Nimic „atât de” nou sub soare”

Produse acoperite de legislația specială de armonizareMare parte dintre produsele puse la dispoziție pe piața UE beneficiază deja de legislație de armonizare, în care sunt stabilite inclusiv obligațiile operatorilor economici sub aspectul siguranței produselor. Legislația de armonizare a Uniunii se regăsește în anexa I la Regulamentul 2019/1020[2] și în orice alt act legislativ al Uniunii care armonizează condițiile de comercializare a produselor cărora li se aplică regulamentul respectiv. Pentru aceste produse categorii de produse, operatorii economici au deja obligații clar stabilite, fiind obligați să le respecte și după aplicarea Regulamentului GPSR.

Produse neacoperite de legislația specială de armonizareRegulamentul GPSR se aplică, în principiu, doar produselor care nu sunt acoperite de legislația de armonizare a Uniunii (un pix, un caiet, un obiect decorativ sau orice produs care nu se regăsește în lista de la anexa I la Regulamentul 2019/1020 . Anumite capitole, cum ar fi Capitolul IV dedicat furnizorilor de piețe onlinese aplică pentru toate produsele (indiferent dacă beneficiază sau nu de legislație de armonizare).

  • Ce aduce nou Regulamentul GPSR?
  • Verificarea siguranței produselor neacoperite de legislația de armonizare a Uniunii

Operatorii economici vor fi obligați să efectueze verificări în materie de siguranță și pentru produsele neacoperite de legislația de armonizare a Uniunii, în funcție de rolul pe care îl dețin în lanțul de distribuție.

Spre exemplu, distribuitorul va trebui să verifice prezența pe produs/pe ambalaj a unor elemente formale precum tipul, lotul sau alt element de identificare al produsului, numele, adresa poștală și de e-mail a producătorului și a importatorului și în cazul în care sunt diferite, adresa poștală sau de e-mail a punctului de contact unic la care pot fi contactați. Totodată vor verifica prezența instrucțiunilor și de informații privind siguranța în limba stabilită de statul membru în care produsul este pus la dispoziție pe piață.

Dat fiind că există produse care, conform Regulamentului GPSR pot fi utilizate în condiții de siguranță și conform destinației prevăzute de producător în lipsa unor astfel de instrucțiuni și informații privind siguranța le rămâne operatorilor economici implicați în lanțul de distribuție să identifice modalități de verificare de la caz la caz.

  • Persoana responsabilă pentru produsele introduse pe piața UE

Produsele non-UE vor putea intra pe piața UE doar dacă există o persoană responsabilă stabilită pe teritoriul UE. Obligația existenței unei persoane responsabile pe teritoriul UE era prevăzută și de Regulamentul 2019/1020, însă doar pentru anumite categorii de produse. Regulamentul GPSR lărgește sfera acestor produse.

Persoana responsabilă îndeplinește sarcini ce țin de verificarea documentației produsului, păstrarea documentației și prezentarea acesteia autorităților de supraveghere a pieței, cooperarea cu autoritățile etc. Totodată, persoana responsabilă va trebui să verifice periodic:

  1. că produsul este conform cu documentația tehnică;
  2. că produsul respectă cerințele în materie de informare prevăzute de regulament.

Întrucât persoana responsabilă poate fi oricare dintre operatorii economici indicați la art. 4 alin. (2) din Regulamentul 2019/1020 (inclusiv un furnizor de servicii de logistică), operatorii UE care intră în raporturi cu operatori non-UE vor trebui să fie prudenți în privința acestui subiect.

  • Obligații pentru furnizorii de piețe online și relația cu Regulamentul DSA[3]

Principalele obligații ale furnizorilor de piețe online în contextul Regulamentului GPSR sunt:

  • Desemnarea unui punct unic de contact pentru relația cu autoritățile și cu consumatorii pentru aspecte ce țin de siguranța produselor. Înregistrarea punctului unic de contact pe portalul „Safety Gate” (fostul RAPEX).

Relația cu Regulamentul DSA: Punctul unic de contact în temeiul Regulamentului GPSR poate fi același cu punctul de contact stabilit în temeiul Regulamentului DSA.

  • Prelucrarea ordinelor prin care autoritatea solicită eliminarea conținutul referitor la un produs periculos de pe interfața online, blocarea accesului la acesta sau afișarea unui avertisment explicit. 

Relația cu Regulamentul DSA: Ordinul emis de autoritățile de supraveghere a pieței trebuie să respecte cerințele minime prevăzute de Regulamentul DSA.

  • Identificarea produselor ilegale disponibile pe platformă. Furnizorii de piețe online ar trebui să utilizeze cel puțin portalul „Safety Gate” pentru a verifica dacă produsele sau serviciile oferite au fost identificate ca fiind ilegale.

Relația cu Regulamentul DSA: Pe de-o parte, Regulamentul DSA stabilește absența obligației generale de monitorizare sau de cercetare activă a eventualelor activități ilegale desfășurate pe platformă. Pe de altă parte, atât Regulamentul DSA cât și Regulamentul GPSR prevăd obligația de a verifica, în mod aleatoriu, cel puțin prin portalul „Safety Gate”, dacă produsele sau serviciile oferite au fost identificate ca fiind periculoase.

              Ca atare, furnizorii de piețe online ar trebui să verifice aleatoriu daca produsele oferite pe platformă au fost notificate în „Safety Gate” și să ia măsuri de moderare a conținutului ilegal (i.e. eliminarea produsului din platformă).


[1] Directiva 2009/48/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 18 iunie 2009 privind siguranța jucăriilor („Directiva privind siguranța jucăriilor”), Regulamentul (CE) nr. 1223/2009 al Parlamentului European și al Consiliului din 30 noiembrie 2009 privind produsele cosmetic („Regulamentul privind produsele cosmetice”), Directiva 2014/35/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 26 februarie 2014 privind armonizarea legislației statelor membre referitoare la punerea la dispoziție pe piață a echipamentelor electrice destinate utilizării în cadrul unor anumite limite de tensiune („Directiva privind echipamentele de joasă tensiune”).

[2] Regulamentul (UE) 2019/1020 al Parlamentului European și al Consiliului din 20 iunie 2019 privind supravegherea pieței și conformitatea produselor și de modificare a Directivei 2004/42/CE și a Regulamentelor (CE) nr. 765/2008 și (UE) nr. 305/2011 („Regulamentul 2019/1020”)

[3] Regulamentul (UE) 2022/2065 al Parlamentului European și al Consiliului din 19 octombrie 2022 privind o piață unică pentru serviciile digitale și de modificare a Directivei 2000/31/CE („Regulamentul DSA”)

No Comments

Post a Comment