Patricia Avramescu – Contractele de distribuție selectivă – de ce și când se pot utiliza și la ce să fim atenți?
Ce înseamnă distribuția selectivă?
|
Ø
sistem de distribuție prin care furnizorul
se obligă să vândă bunurile sau serviciile contractuale numai anumitor
distribuitori selectați pe baza unor criterii stabilite în
prealabil de furnizor, limitând, astfel, în mod indirect,
numărul acestora;
Ø
de exemplu, criteriile pot varia în funcție de specificul produselor și, prin natura
criteriilor impuse, poate fi necesar ca distribuitorii să realizeze
investiții (uneori substanțiale) în spațiile acestora de
vânzare – i.e. investiții cu achiziția de mobilier, de echipamente
tehnice necesare pentru testarea produselor de către clienți, astfel cum
se întâlnește în industria auto.
Ø
distribuitorii astfel autorizați se
obligă să nu vândă mai departe bunurile contractuale unor
distribuitori neautorizați în baza acelorași criterii.
|
Care este scopul unui sistem de distribuție
selectivă? |
Ø
scopul este de proteja imaginea de lux
și/sau calitatea sau specificațiile tehnice ale produselor. În general,
acest sistem se utilizează pentru produse de lux, produse de brand (e.g.
parfumuri, haine, bijuterii, anumite brand-uri de cosmetice), produse de
calitate sau tehnologie superioară (e.g. brand-uri care fabrică produse
high tech);
Ø
astfel, scopul este ca vânzările produselor
acoperite de acest sistem să fie realizate în mod controlat exclusiv
către și de către distribuitori autorizați,
indiferent că vorbim de vânzări realizate în mod activ (prin mijloace de
promovare adresate clienților de către distribuitori) sau realizate în
mod pasiv (ca răspuns la solicitările clienților).
|
Care sunt cele mai des întâlnite exemple în
practică? |
Ø
Industria auto: pot comercializa
autovehicule sub un anumit brand doar de acei dealeri autorizați – care
au showroom-ul dotat cu echipamentele solicitate de producător, spațiul
de prezentare are o anumită dimensiune/coloristică, dețin personal
calificat, aplică cerințele de coloristică aferente mărcii respective
etc.
Ø
Industria electronicelor: pot comercializa telefoane mobile doar acei
distribuitori autorizați care pot respecta cerințe legate de dimensiunea
vitrinei de prezentare (de exemplu, să aibă o vitrină separată cu
brandul în cauză de o anumită dimensiune), investesc în echipamente de
prezentare – diverse gadget-uri în care să se pot testa telefoanele, au
personal calificat care poate prezenta în detaliu caracteristicile
tehnice ale telefonului etc.;
Ø
Industria cosmeticelor de lux, a
parfumurilor și a hainelor de brand: pot comercializa astfel de produse doar acei distribuitori care sunt
localizați în spații aflate în centrul orașelor sau pe anumite străzi
celebre; se pot impune cerințe cu privire la maniera în care sunt
tratați clienții (cum sunt întâmpinați, dacă sunt serviți cu anumite
băuturi/alimente, dacă li se oferă diverse broșuri) etc.;
Ø
Industria ceasurilor de lux: pot comercializa astfel de produse doar acei
distribuitori care investesc în calificarea personalului sau poate fi
impus ca personalul de vânzări să poată oferi și servicii de reparații
pe loc, să aibă o anumită imagine/uniformă, să împacheteze produsele
într-o anumită manieră etc.;
Ø
Industria bijuteriilor |
Ce include un contract de distribuție selectivă? |
Conform
regulilor de concurenta, un contract de distribuție selectivă include,
pe lângă clauzele specifice unui contract de vânzare cumpărare, și
condițiile/criteriile ce trebuie îndeplinite de distribuitorii selectați
de furnizor. Există două categorii de criterii de selecție a
distribuitorilor ce pot fi impuse distribuitorilor/revânzătorilor cu
titlu de obligații contractuale: calitative si cantitative.
A.
Criterii calitative (exemple):
Ø
Obligația de a acorda servicii post-vânzare
(e.g. oferirea serviciilor de reparații);
Ø
Obligația de a acorda servicii de consiliere
consumatorilor privind corecta utilizare a produselor;
Ø
Obligația de a angaja personal instruit care
să poată asigura asistență consumatorilor (e.g. deținerea unui
certificat/diplomă în domeniul vânzărilor, urmarea unui training de
vânzări, experiență în vânzări etc.);
Ø
Obligația de a implementa anumite criterii
legate de amplasarea și amenajarea spațiului de vânzare și sau a
produselor (fie că vorbim de spațiul fizic al magazinelor sau de mediul
online);
Ø
Obligația de a respecta anumite cerințe de
protecția mediului (e.g. livrarea de produse cu bicicleta, reciclare
ambalaje etc);
B.
Criteriile calitative pot consta în obligații privind atingerea unui anumit prag de vânzări sau
obligații referitoare la existența unor stocuri minime. Aplicarea de
criterii pur cantitative poate genera riscuri de concurență, în special
pentru părțile care au o cotă mare de piață (peste 30%).
|
La ce să fim atenți într-un contract de
distribuție selectivă? |
I.
Cote de piață mai mici de 30%:
o
Contractul de distribuție selectivă este o restricție de
concurență, însă aceasta nu este sancționabilă
dacă atât cota de piață a furnizorului/producătorului, cât și cea
a cumpărătorului să nu depășească pragurile de 30% pe
piața vânzării, respectiv a cumpărării bunurilor contractuale;
II.
Criterii de exceptare (cote de piață mai
mari de 30%)
o
Dacă oricare dintre cotele de piață a părților depășește
pragul de 30%, contractul de distribuție selectivă nu este sancționat
automat, fiind necesară o analiză asupra criteriilor de exceptare
(așa-zisele criterii Metro), respectiv:
–
Natura produselor în cauză trebuie să impună necesitatea
unui sistem de distribuție selectivă. De exemplu,
utilizarea distribuției selective poate fi legitimă pentru produsele de
înaltă calitate sau de înaltă tehnologie sau pentru produsele de lux.
–
În al doilea rând, revânzătorii trebuie să fie selectați
pe baza unor criterii calitative obiective, stabilite în mod uniform și
nediscriminatoriu pentru toți revânzătorii potențiali (un furnizor nu poate refuza niciun
revânzător dacă acesta îndeplinește toate criteriile de selecție impuse
de furnizor).
–
În al treilea rând, criteriile prevăzute nu trebuie să
depășească ceea ce este necesar pentru protejarea imaginii sau calității
produselor în cauză. De exemplu, poate fi proporțional ca
un furnizor de produse de lux să interzică distribuitorilor săi
autorizați să utilizeze piețele online.
III.
Restricții de teritoriu sau de clienți
o
restrângerea teritoriului în care
revânzătorii pot vinde bunurile sau serviciile contractuale ori
restrângerea clienților cărora aceștia pot vinde bunurile contractuale
poate fi sancționată indiferent de cotele de piață ale părților la
contract (cu excepția cazului în care vorbim de obligația de a nu vinde
către revânzători neautorizați, care așa cum am menționat anterior este
de esența distribuției selective si reprezintă o restricție permisă);
o
restrângerea vânzărilor către alți membrii
ai sistemului de distribuție selectivă
poate fi sancționată indiferent de cotele de
piață ale părților la contract;
o
cu toate acestea, în a numite situații, este
permisă obligația prin care furnizorul restrânge locațiile punctelor de
vânzare a membrilor sistemului de distribuție selectivă. De
exemplu, furnizorul ar putea să prevadă în contract ca obligație
contractuală pentru distribuitor ca acesta să aibă punctele de vânzare
într-un anumit oraș/localitate.;
o
de asemenea, este premisă, de la caz la caz,
restricționarea vânzărilor active (prin mijloace de promovare adresate
în mod direct clienților de către distribuitori) într-un anumit
teritoriu sau către anumiți clienți care au fost rezervați exclusiv
pentru furnizor sau pentru un număr maxim de 5 alți distribuitori;
o
exemplu de clauză interzisă: „distribuitorul se obligă să vândă
produsele sale doar către clienții menționați în anexa la contract”
o
exemplu de clauză permisă (în anumite
situații): „distribuitorul se obligă să vândă în mod activ în
teritoriul alocat (România)”. Vânzările pasive (rezultate ca urmare a
unor cereri nesolicitate din afara teritoriului alocat) sunt permise în
orice situație”.
IV.
Restricții de preț
o
Este interzisă impunerea prețurilor de
revânzare (prețuri fixe sau minime) de către furnizor distribuitorilor,
indiferent de cotele de piață ale părților implicate;
o
Este interzisă impunerea de discount-uri
maxime pe care distribuitorii să le poată acord clienților acestuia;
o
Poate fi permisă impunerea unor prețuri
maxime sau recomandarea prețurilor de revânzare atâta vreme cât aceste
restricții nu sunt urmate de măsuri de monitorizare a respectării
acestora sau măsuri de constrângere (e.g. amenințarea cu rezilierea
contractului) sau de bonificație (e.g. acordarea de reduceri de preț
dacă distribuitorul respectă prețurile recomandate). Posibilele efecte
negative ale unor astfel de restricții se analizează și în funcție de
cotele de piață ale furnizorului și/sau ale distribuitorilor.
V.
Clauza de ne-concurență
o
Reprezintă obligația contractuală prin care
i se impune distribuitorului să nu producă, să nu cumpere, să nu vândă
sau să nu revândă bunuri care concurează cu bunurile sau serviciile
contractuale sau prin care i se impune distribuitorului să cumpere de la
furnizor ori de la altă întreprindere desemnată de furnizor peste 80 %
din achizițiile sale totale de bunuri (calculate, spre exemplu, pe baza
valorii achizițiilor sale realizate în anul calendaristic precedent);
o
Astfel de obligații pot fi exceptate de la
sancțiune dacă durata acestora NU depășește 5 ani, precum și dacă cotele
de piață ale părților contractuale nu depășesc, fiecare în parte, pragul
de 30% pe piața bunurilor contractuale.
|